Stále platí, že západ udáva trendy, a pracovný trh v tom nie je výnimkou. Medzi najdôležitejšie novinky v benefitoch patrí flexibilita práce, ktorá prispieva k rovnováhe medzi osobným a pracovným životom zamestnancov.
Okrem toho vedie aj k vyššej efektivite práce, čo je výhodou pre zamestnávateľov. Druhým najvýraznejším trendom je budovanie značky zamestnávateľa. Nielenže firmy premýšľajú, čo svojim zamestnancom ponúknuť a ako sa o nich starať, ale tiež ako tieto výhody komunikovať navonok.
Flexibilita ako zdroj vyššej efektivity
Na západných pracovných trhoch existujú všetky možné varianty flexibility práce. Od skrátených úväzkov, ktoré sú atraktívne napríklad pre študentov, až po premenu pracovného prostredia. Od zamestnancov sa nevyžaduje práca „od do“, ale manažér sa sústredí len na ich výsledky. Samozrejme to neplatí pre všetkých. Pri niektorých zamestnaniach takéto usporiadanie nie je možné, ale kde to ide, tam tieto ponuky môžeme pozorovať.
Spoločnosti s voľnými pozíciami nájdete TU
„Každý zamestnanec tak získava autonómiu a volí si režim, ktorý je preňho najvhodnejší a najefektívnejší. To je prínosom nielen preňho, ale aj pre firmu,” hovorí CEO spoločnosti Welcome to the Jungle Honza Klusoň.
Spoločnosti zároveň začali viac vnímať potreby svojich zamestnancov, ktorí túžia po odpočinku, spokojnosti a zdraví. Do popredia sa tak dostávajú neobmedzená dovolenka, štvordňový pracovný týždeň alebo programy zameriavajúce sa na fyzické a psychické zdravie zamestnancov.
Nižšia efektivita práce na Slovensku je dôsledkom neochoty inovovať
Najväčším rozdielom medzi slovenským a západným zamestnancom je jeho efektivita. Tá nie je daná väčšou pracovitosťou alebo vyššou kvalifikáciou západného pracovníka, ale možnosťami, ktoré má. Sú to modernejšie stroje, programy a tréningy, ktoré im značne uľahčujú prácu a šetria čas, ktorý môžu investovať inde.
Potrebujete pomoc s hľadaním zamestnancov? Skúste to TU
„Na Slovensku prevláda zatiaľ opačný prístup. Zastávame tu názor, že keď sme to doteraz robili takto a fungovalo to, tak prečo by sme niečo menili. Alebo si slovenskí zamestnávatelia často hovoria, že nebudú kupovať nové vybavenie, kým im tie staré stroje držia pohromade,” hovorí Klusoň.
Budovanie značky zamestnávateľa ako priorita číslo jedna
V západných firmách sa orientujú na dlhodobé plánovanie strategického investovania, čo na Slovensku nie je bežné. „Na západe sa dáva väčšinou 60 % rozpočtu na budovanie značky zamestnávateľa a 40 % do aktuálnych náborových potrieb. Vďaka tomu sú firmy v hiringu dlhodobo úspešnejšie a zároveň majú pokryté aj aktuálne potreby,” dopĺňa Klusoň. Je to dlhodobý proces, ktorý prináša svoje ovocie až po dlhšej a konzistentnej práci.
Silná značka zamestnávateľa totiž prináša firmám kvalitnejších uchádzačov, efektívnejší čas náboru a nižšiu fluktuáciu zamestnancov. Na Slovensku je trend, bohužiaľ, opačný, a tak sa firmy venujú hlavne náboru a zbytočne míňajú peniaze. Pokrývajú tým krátkodobé potreby a s tým padajú do začarovaného kruhu, keď nie sú schopné financovať posilnenie firemnej identity ako zamestnávateľa. Tá je však pre uchádzačov veľmi dôležitá a hrá pri ich rozhodovaní veľkú rolu.