Často na pracovnom trhu zaznieva, že firmy chcú naberať, ale nemajú koho, pretože chýbajú ľudia. Faktom, bohužiaľ, je, že ľudia sú, ale asi radšej pracujú v iných firmách, než je tá vaša.
HONZA KLUSOŇ
CEO, Welcome to the Jungle CZ/SK
Momentálne v Česku máme 5,2 milióna pracujúcich ľudí a na Slovensku približne 2,2 milióna. Ľudia na trhu práce sú, ale pre nízku nezamestnanosť a naopak veľkú ponuku pracovných miest si môžu uchádzači o prácu dnes naozaj vyberať.
Ako si vyberá dnešný kandidát?
Bežný uchádzač dnes uvažuje podobne ako bežný zákazník napríklad na trhu s televíziami. Približne vie, akú televíziu chce a koľko je ochotný za ňu minúť. Na myseľ mu príde zopár značiek, ktoré pozná, dá si dohromady všetky informácie, potom si jednu televíziu kúpi a používa ju doma niekoľko ďalších rokov. Kandidáti na pracovnom trhu dnes fungujú obdobne. Vďaka možnostiam, aké na trhu práce sú, si môžu vyberať. Majú predstavu o type práce, finančnom ohodnotení, možno aj o konkrétnych benefitoch, a na um im hneď príde niekoľko zamestnávateľov, ktorých poznajú. Dajú si dohromady všetky informácie a potom pošlú zopár životopisov. U jedného z nich získajú prácu, v ktorej pracujú niekoľko ďalších rokov do doby, než začnú opäť hľadať niečo nové.
Nájdite si prácu, ktorá dáva zmysel ZDE
Konkurenčná výhoda
Môžeme tak vidieť, že atraktívne známe spoločnosti majú výhodu. Z prieskumu spoločnosti LinkedIn vychádza, že firmy so silnou značkou zamestnávateľa majú v priemere až o 50 % viac kvalifikovaných kandidátov, majú až o 28 % nižšiu fluktuáciu a ich náklady na nábor sú až o 50 % nižšie. Kvalitné procesy a moderné nástroje už v konkurenčnom boji nehrajú takú rolu, ako práve ľudia a schopnosť priťahovať tých najlepších do vašej spoločnosti.
Employer brand
Firmy, ktoré majú silný employer brand, majú v dnešnej dobe veľkú konkurenčnú výhodu. V západných krajinách je jasný trend budovania značky zamestnávateľa, a to už pri najmenších začínajúcich startupoch. Úspešné spoločnosti prvú časť HR budgetov investujú väčšinou na employer branding. 40 % budgetu dávajú na recruiting a hiring (pokrytie aktuálnych potrieb), zvyšných 60 % na budovanie značky zamestnávateľa. Investujú tak do budúcnosti, ktorá im prinesie viac organických kandidátov, nižšiu fluktuáciu, lepšie a rýchlejšie nábory a vďaka tomu aj nižšie náklady.
Vytvorte si profil a oslovte talenty hodiace sa do vašej firemnej kultúry.
Práca ako súčasť identity
Značky dnes utvárajú našu osobnosť. Napríklad motorkári na harleyoch sa cítia ako rebeli. Keď však idú do práce autobusom a harley majú doma v garáži, tak už pocit rebélie mizne. Zamestnávatelia v tom idú ešte o krok ďalej. Značku zamestnávateľa si zamestnanec len tak ľahko nezloží. Pomyselný dres nosí vo dne v noci a je súčasťou jeho osobnosti ešte oveľa viac. Aj preto sa musia firmy dnes naozaj snažiť. Nielen aby prilákali nových kandidátov, ale aby aj súčasní zamestnanci boli na firmu naozaj hrdí a vo firme zostávali.
Nezaspať na vavrínoch
Rovnica je tu úplne jednoduchá. Ak nepracujete na svojej firemnej kultúre, nebudujete svoj employer brand a nevyužívate vo svojej komunikácii multimediálny obsah, môžete ľahko nadobudnúť dojem, že ľudia naozaj nie sú. Ľudí na trhu práce je dosť. Len pracujú v iných spoločnostiach, než je tá vaša. V tých, ktoré túto rovnicu chápu a začali budovať svoju značku zamestnávateľa už pred rokmi. Najlepší čas budovať svoj employer brand bol pred desiatimi rokmi, druhý najlepší čas je dnes.