MATEJ „SAJFA“ CIFRA
slovenský rozhlasový a televízny moderátor, youtuber a influencer. Vyštudoval Filozofickú fakultu UK, odbor učiteľ agličtiny a slovenčiny. Neskôr začal pracovať vo Fun Rádiu, kde pôsobí dodnes. Podporuje charitatívne projekty, vo voľnom čase rád športuje. Spolu s manželkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou, slovenská redaktorka a moderátorka, vychovávajú dcéru Sáru.
Matej Cifra, alias Sajfa, sa už dlhé roky živí ako rozhlasový moderátor. My sme sa s ním porozprávali o tom, aké je to byť sám sebe pánom, ale aj o novodobom influencerstve a súčasných zmenách na pracovnom trhu.
Aké je to pracovať na voľnej nohe? Aké sú klady a zápory?
Je to určitá forma slobody, ktorú človek môže pociťovať, pretože jeho povinnosťou nie je sedieť v práci v presne stanovenom čase. Človek je trošku viac sám sebe pánom a dokáže variabilnejšie narábať so svojím časom. Ale… A to treba zdôrazniť – jeho pláca závisí od jeho výkonu a ten treba podať na 100 %. Neexistuje, že človek na voľnej nohe pracuje menej, alebo má príležitosť sa viac povedzme flákať. Tak to nie je. Byť sám sebe pánom a sám dohliadať a kontrolovať samého seba a svoj pracovný čas je častokrát náročnejšie, ako keď má nad sebou človek nepríjemného šéfa, ktorý vám dýcha na krk.
Myslíte, že sa práca influencerov potýka s rovnakými úskaliami ako u bežných povolaní?
Ja by som sám svoju prácu nedefinoval predovšetkým ako prácu influencera. V mojom prípade influencerstvo prišlo prirodzene ako istý doplnok mojej profesie. Ja som predovšetkým rozhlasový moderátor a istá dávka pozornosti a povedzme popularity mi priniesla možnosť narábať komerčne aj so svojím dosahom na sociálnych sieťach. Myslím si, že influencer nie je profesia ako taká. Influencerstvo sa nedá študovať, nedá sa mať z neho doktorát, nedá sa to niekoho naučiť. Je to podľa môjho názoru akýsi bočný „produkt“ toho, čo človek robí ako svoju profesiu. Moderátor môže byť aj influencer, rovnako spevák môže byť influencer, raper, herec, komik a podobne. To všetko sú ľudia, ktorí sa živia svojou profesiou a tú istým spôsobom dokážu prezentovať aj na sociálnych sieťach.
Je náročnějšie uspokojiť a potešiť zákazníka/diváka teraz ako v minulosti?
Ľudské potreby sú do veľkej miery podobné, či sa bavíme o období 20 rokov dozadu, alebo 300 rokov dozadu. Ak sú splnené tie základné, tak ľudia túžia po troške rozptýlenia, zábavy, uvoľnenia. Túžia po nejakej forme entertainmentu. Jediné, čo sa principiálne zmenilo, je čas, ktorý chcú venovať vyhľadávaniu zábavy a rozptýlenia. Chcú to hneď, čo najskôr a čo najrýchlejšie. Žiadne čakanie na nedeľný večer. Ľudská pozornosť sa výrazne skrátila. Ak vás video na YouTube alebo na TikToku nezaujme do 20-tich sekúnd, tak mu už nedáte ďalšiu šancu. Skrátená pozornosť a „klikanie“ je zaujímavý fenomén tejto doby.
Myslíte, že generácia Z a súčasná pracovná situácia zmení pracovný trh nadobro? Napríklad, že práca z domova a flexibilnejší pracovný čas už bude normou?
Vnímam to tak, že trh sa bude vždy vyvíjať a jeho zmeny možno v porovnaní s minulosťou prichádzajú rýchlejšie, či možno razantnejšie. Pred pár rokmi bolo nepredstaviteľné, aby veľké firmy nechali ľudí pracovať z domu a vidíme, že dnes je to štandard, ktorý tu možno ostane na dlhé obdobie.
Podstatné však je, že sa šikovní ľudia budú vždy vedieť prispôsobiť situácii. Dnes neexistuje pre mladých ľudí rečová bariéra, neexistujú hranice, žijeme
v najslobodnejšej dobe, v akej sme kedy žili, a to nám otvára neuveriteľné príležitosti. Treba sa ich len chopiť, mať otvorené oči, mysle a srdcia a môžeme byť produktívni a šťastní v každom veku. Jedným dychom však treba dodať, že sloboda nie je samozrejmosť a treba o ňu každý deň stáť a bojovať za ňu. Lebo len keď ju človek stratí, pochopí, ako veľmi málo si ju vážil.